Fout in query! (Table './db16708_oo/openproxies' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed)
SELECT ipbin FROM openproxies WHERE ipbin = 0x2399a66f
Onweersbuien :: onweer-online.nl
Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart Twente - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 21:01:43

De kaart Schiphol - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 21:01:42

De kaart Maastricht - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 21:01:41

De kaart Maastricht - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 21:01:40

De kaart Leeuwarden - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 21:01:39

De kaart De Bilt - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 21:01:36

De kaart Twente - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:41

De kaart Schiphol - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:40

De kaart Schiphol - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:39

De kaart Schiphol - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:39

De kaart Schiphol - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:39

De kaart Maastricht - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:39

De kaart Maastricht - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:38

De kaart Maastricht - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:38

De kaart Maastricht - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

5 Dec 2021 20:59:38
Actueel
1 / 4

Winterwedstrijd, doe mee!

Meedoen kan nog tot 9-12

Atlantische orkanen

Actief seizoen loopt ten einde

Herfst discussietopic

Eerste winterse kaarten

Vulkaanuitbarsting La Palma

Cumbre Vieja op Canarische Eilanden

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 juli 2008, 08:07 uur | Bericht #14397
Onweersbuien

Een onweersbui ontstaat uit een stapelwolk (cumulus). Door een sterke opwaartse stroming van warme lucht kan deze stapelwolk uitgroeien tot een cumulonimbus. De warme lucht stijgt op en koelt af waardoor er regendruppels of hagelstenen gevormd worden. In de cumulonimbus ontstaat een sterke op- en neerwaartse beweging van deze regendruppels of hagelstenen. De lichte deeltjes worden naar de top van de wolk gevoerd en zijn positief geladen en de zwaardere deeltjes komen we aan de onderkant van de wolk tegen en zijn negatief geladen. Deze negatieve lading bewerkstelligd op de ondergelegen grond weer een positieve lading. De statisch geladen deeltjes trekken elkaar aan, de deeltjes willen naar elkaar toe om zich te ontladen. Als zich genoeg lading verzameld heeft vindt er een ontlading plaats in de vorm van een bliksemflits. Er kunnen ook ontladingen tussen wolken onderling plaatsvinden, wij zien dan een horizontale bliksem.


Foto gemaakt door Patrick Koster - Rozenburg - PaKosPhotography

Deze bliksemflits heeft een snelheid van 300.000 km per seconde en de lucht wordt dan in een oogwenk verhit tot 30.000 graden. Door deze enorme hitte zet de lucht sterk uit en ontstaat een drukgolf die te horen is als donder. Het geluid verplaatst zich vervolgens met een snelheid van 331 meter per seconde. Is de donder dus drie seconden na het zien van een bliksemflits te horen dan is de onweersbui nog slechts een kilometer verwijderd en komt daarmee gevaarlijk dichtbij. Bij een horizontale bliksem horen we een langgerekte donder, omdat de geluidsgolven over een langere afstand ons bereikt. Bij een verticale bliksem is het geluid veel korter en sterker. Onweersbuien kunnen in ons land het gehele jaar voorkomen, maar komen vaker voor in het voorjaar en de zomer. In ons land onweert het jaarlijks op gemiddeld 27 dagen. Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord) loopt uiteen van 21 in het noordoosten van het land tot 34 boven het westen van Brabant. Volgens het KNMI is het meest onweersrijke gebied, waar het jaarlijks op 30 tot 34 dagen onweert, een strook die zich uitstrekt van Antwerpen tot het Gooi.


De kaart hierboven geeft het gemiddeld aantal dagen per jaar, waarop op de bemande stations onweer werd waargenomen. Het maximum aantal dagen is duidelijk te zien boven het westen van Noord-Brabant. Het maximum ligt juist daar omdat bij het verdringen van warme lucht door koelere lucht buien ontstaan die pas op enige afstand van de kust zo actief worden dat ze vergezeld gaan van onweer. Bron: KNMI

In de zomer neemt de onweersactiviteit landinwaarts sterk toe. Dit heeft o.a. te maken met het feit dat hier de hoogste temperaturen worden opgetekend en dan het temperatuurverschil met de bovenlucht groter zal zijn. In het najaar en in de winter onweert het juist het meest aan de kust. Dit heeft te maken met het relatief warme zeewater dat dan een goede voedingsbron is voor het ontstaan van onweersbuien.



Op 2 en 3 juni 2008 heeft het in Nederland en België extreem veel gebliksemd. Volgens het KNMI waren er ruim 49.000 ontladingen. Dat is overigens geen record, op 7 juli 2004 waren er in een etmaal maar liefst ongeveer 80.000 ontladingen. Het KNMI werkt samen met onder meer de marine en de luchtmacht bij het meten van de bliksems en de blikseminslagen. Via masten in Den Helder, Valkenburg (bij Leiden), Deelen en Hoogeveen wordt voor Nederland de elektromagnetische straling gemeten die bij de bliksem vrijkomt. Vervolgens bepaalt apparatuur waar de ontladingen en inslagen waren en hoe laat ze zich hebben voorgedaan.

In 2003 zijn in Pakistan zeventien mannen en dertien vrouwen om het leven gekomen door twee blikseminslagen in het bergachtige noorden van Pakistan. Een Chinese schoolklas is in mei 2007 getroffen door de bliksem. Zeven kinderen werden gedood en veertig andere scholieren en twee leraren raakten gewond. Een maand later hebben blikseminslagen in het oosten van China in vijf dagen tijd zeker 43 mensen het leven gekost! In juli 2008 heeft de bliksem drie voetballers gedood in de Cambodjaanse hoofdstad. Het Cambodjaanse bureau dat gegevens bijhoudt over rampen in het land, telde in 2008 al veertig doden door bliksem. Dat zijn er net zoveel als in heel 2007.


Foto: John van der Schee - Rotterdam. De foto is gemaakt op 2 juni 2008 vanuit Rotterdam-Ommoord richting zoetermeer.

Ten slot nog nuttige tips om je voor naderend onweer te beschermen: Blijf niet op de fiets, scooter of motor rijden en houd deze bij het schuilen ook niet vast. Leg de fiets, scooter of motor minimaal vijf meter van u af. Zwemmers, surfers, vissers, golfers en andere sporters in de open lucht moeten een veilige plek zoeken en vermijd het telefoneren met een mobiel. Ga schuilen in het dichtstbijzijnde gebouw of in de auto. Mocht de auto door bliksem worden getroffen stap dan niet te snel uit, maar wacht een aantal minuten tot de lading van de carrosserie is afgevloeid. Of rijd met uw auto even zachtjes tegen een paal of boom aan dan is de eventueel aanwezige spanning zeker verdwenen. Blijf verder ook uit de buurt van hoge bomen, lantaarnpalen, hekken, torens, hoogspanningsleidingen enzovoorts. In het open veld moet je gehurkt gaan zitten met je voeten dicht bij elkaar en ga nooit plat op de grond liggen. Vermijd metalen voorwerpen als tentstokken, fietsen, hengels, paraplu`s e.d. Ga nooit onder een alleenstaande boom staan, langs een bosrand of in de buurt van een metalen afrastering. In huis kunt u, zeker als uw huis niet beveiligd is tegen de bliksem, beter geen bad of douche nemen en kranen, radiatoren en wasmachines niet aanraken, verder natuurlijk ramen en deuren gesloten houden. Ook is het verstandig om dure apparatuur van het stroom te halen en de kabel van uw TV en radio eruit te trekken!

Bron: Ed Aldus - KNMI - ANP - Diverse websites
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.459 topics, welke bij elkaar 446.352 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.380 leden.
Het nieuwste lid is Mjse.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 2066 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 2066, lezen 15 mensen het topic "Winter discussietopic 2021-2022".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Atlantische orkanen

Actief seizoen loopt ten einde

Vulkaanuitbarsting La Palma

Cumbre Vieja op Canarische Eilanden

Winterwedstrijd, doe mee!

Meedoen kan nog tot 9-12

Herfst discussietopic

Eerste winterse kaarten

© 2003 - 2021 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden